Καλάθι αγορών
Το καλάθι σας είναι άδειο

Προσαρμογή και εξέλιξη σε περίοδο οικονομικής κρίσης



Θεσσαλονίκη 28 Ιουν. 2010

Όλοι μας είμαστε μάρτυρες της οικονομικής δυσχέρειας της αγοράς και της αβεβαιότητας που αυτή συνεπάγεται. Υπάρχει άραγε διέξοδος από την κρίση; Θα μπορέσει ποτέ να ανακάμψει η αγορά; Θα αλλάξει το αρνητικό κλίμα; Μια σειρά από ερωτήσεις προβληματισμού ή απόγνωσης που περιγράφουν την αγωνία των μικρομεσαίων επιχειρηματιών και των ελεύθερων επαγγελματιών της χώρας.

Κι όμως, υπάρχει λύση. Και η λύση δεν περιλαμβάνει ημίμετρα. Όπως είπε κάποτε κάποιος ξένος πολιτικός, “μη φοβάσαι να κάνεις ένα μεγάλο άλμα. Δε μπορείς να περάσεις ένα χάσμα με μικρά πηδηματάκια”. Ένα μεγάλο άλμα είναι η λύση, μα θα πρέπει να προσθέσουμε πως αυτό θα πρέπει να γίνει προς τη σωστή κατεύθυνση. Αλλιώς θα είναι ένα μεγάλο άλμα στο κενό, με τις γνωστές συνέπειες. Αυτή είναι μια μεγάλη αλήθεια, λύση και διέξοδος από τη στενωπό και τη μιζέρια. Και ποια είναι αυτή η σωστή κατεύθυνση όπου θα μπορούσε να στραφεί το εμπόριο, όχι απλά για να επιζήσει, αλλά για να ανθίσει; Υπάρχει μία και μόνη λύση ή χρειάζεται ένας συνδυασμός ενεργειών που πρέπει να υιοθετηθούν ταυτόχρονα και όσο το δυνατόν γρηγορότερα από τον εμπορικό κόσμο της χώρας;

Τι πρέπει να γίνει λοιπόν;

  1. Αλλαγή νοοτροπίας.
    Είναι καιρός να αλλάξουμε στάση και να αναθεωρήσουμε τους τρόπους που κινούμαστε καθημερινά. Πρακτικές και τακτικές καιροσκοπισμού θα πρέπει στο εξής να εκλείψουν. Η αγορά και η ελληνική κοινωνία διαθέτει μηχανισμούς αυτοπροστασίας και θα κινηθεί εκδικητικά προς αυτούς που “τότε δε σεβάστηκαν και δε βοήθησαν”. Η κοινωνία έδωσε ήδη το όνομα “λαμόγια”, περιγράφοντας και στοχοποιώντας τους σύγχρονους απατεώνες. Το επόμενο βήμα θα είναι να τους περιθωριοποιήσει.
  2. Εξωστρέφεια.
    Είναι καιρός να βγούμε από το καβούκι της ναρκισσιστικής αυταρέσκειας μας και να προετοιμάσουμε το μέλλον. Η λογική “τόσα χρόνια έτσι δουλεύαμε” οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στο λουκέτο. Είτε το θέλουμε είτε όχι, η παγκοσμιοποιημένη αγορά επηρεάζει και το δικό μας σπίτι και τα προϊόντα από τις χώρες με φθηνό εργατικό δυναμικό φτάσανε ήδη στην πόρτα μας. Ή γινόμαστε λοιπόν σαν και αυτούς, κάτι καταστροφικό, ή γινόμαστε καλύτεροι. Και το τελευταίο προϋποθέτει να δηλώσουμε δυναμικά το παρόν στο διεθνές στερέωμα. Να γίνουμε επιτέλους γνωστοί για κάποια προϊόντα και όχι για τη Βαλκανική ασυνέπεια. Βασική προϋπόθεση φυσικά είναι να μελετήσουμε και να προετοιμάσουμε σωστά κάθε τέτοια προσέγγιση.
    Σαν παράδειγμα προς αποφυγή αναφέρουμε ένα φιλόδοξο παραγωγό ελιάς που έφτιαξε το δικό του συσκευαστήριο και σε ένα επιχειρηματικό ταξίδι, από αυτά που οργανώνονται συχνά από τα επιμελητήρια, πήρε μαζί του δεκάδες βαζάκια ελιάς για δείγματα. Ξέχασε όμως ότι αυτά είχαν Ελληνικές ετικέτες. Ξέχασε ότι οι κάρτες του ήταν μόνο στα Ελληνικά. Ξέχασε ότι ο ίδιος δε μιλούσε τη γλώσσα και δεν είχε προετοιμάσει κάποιο έντυπο προώθησης. Ξέχασε ότι δεν είχε καμία ιστοσελίδα που να παρουσιάζει αναλυτικότερα την επιχείρηση του ή κάποιο επιχειρηματικό σχέδιο εξαγωγών. Οποιαδήποτε ανάλογη απόπειρα λοιπόν θυμίζει περισσότερο τη φράση “στάσου μύγδαλα” στην ανεπανάληπτη σκηνή της γνωστής κινηματογραφικής ταινίας και φυσικά θα φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα.
  3. Εκσυγχρονισμός.
    Είναι καιρός να απαλλαγούμε από το “τεφτέρι” και την τσάντα του πωλητή με τα δείγματα. Δεν υπάρχει πλέον χρόνος για καθυστερήσεις. Η σύγχρονη εποχή χρησιμοποιεί την πληροφορική και το διαδίκτυο. Εξειδικευμένο λογισμικό χρησιμοποιείται σε κάθε στάδιο λειτουργίας και σε κάθε έργο. Το διαδίκτυο χρησιμοποιείται για την παρουσίαση, την προβολή των επιχειρήσεων και των προϊόντων τους, καθώς επίσης και για την αμφίδρομη επικοινωνία των πελατών με τους προμηθευτές. Και η εμπορική αξιοποίηση του Internet έχει ξεπεράσει ήδη τη δεκαετία στο δυτικό κόσμο, γι' αυτό και πρέπει να τρέξουμε περισσότερο.

Δε χρειαζόμαστε την παρέμβαση κανενός άλλου. Όσοι υποτακτικά περιμένουν κάποιον “από μηχανής θεό” να δώσει λύση στα αδιέξοδα, θα πρέπει να περιμένουν πολύ. Οι σύγχρονοι θεοί πήραν τη λεία τους και την ξοδεύουν πίνοντας κοκτέιλ σε κάποιο τροπικό σκηνικό, σε αντίθεση με τον επιχειρηματικό κόσμο που έμεινε να αναλογίζεται τις επιταγές στο τέλος του μήνα. Κάποιοι που θα παρουσιαστούν σαν σωτήρες θα λειτουργούν μόνο για το δικό τους όφελος. Δεν υπάρχουν “μαγικοί τρόποι” ή “κομπίνες” που θα μας βγάλουν από την οικονομική κρίση. Προσοχή στους Δαναούς λοιπόν. Τώρα χρειάζεται περισσότερη δουλειά. Θα μείνουμε άπραγοι παρατηρητές ή θα παλέψουμε για το καλύτερο; Όποια και αν είναι η εξέλιξη της κρίσης, όποια και αν είναι η οικονομική μοίρα του τόπου, πάντα θα υπάρχουν επιχειρήσεις που θα προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και θα αντέξουν. Είναι θέμα φυσικής επιλογής. Όπως πάντα στις επιχειρήσεις έτσι και αυτή είναι μία ακόμα κρίση όπου όλοι μας κρινόμαστε καθημερινά και σε βάθος χρόνου.

Γι' αυτό, κάντε τις σωστές επιλογές. Το τρίπτυχο “αλλαγή νοοτροπίας – εξωστρέφεια – εκσυγχρονισμός” είναι ο τρόπος. Την απόφαση πρέπει να την πάρετε εσείς!

Όλοι εμείς στην IPS θα χαρούμε να μας επιλέξετε για συνεργάτες σας σε αυτήν την προσπάθεια. Απλά καλέστε μας για να συζητήσουμε από κοντά τις ανάγκες και τις δυνατότητες που μπορούν να προκύψουν για τη δική σας επιχείρηση.

Creative Commons License
Το Προσαρμογή και εξέλιξη σε περίοδο οικονομικής κρίσης από τον Nikolaos Patronis διέπεται από την άδεια Creative Commons Αναφορά προέλευσης-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα.

Visit Nikolaos Patronis Google+ profile



Print-icon SendToAFriend-icon 



Newsletter list
Ενημερωθείτε για νέες εκδόσεις και για τις νέες λειτουργίες που αναπτύξαμε


Sms list
Ενημερωθείτε άμεσα για τις προσφορές μας

Προτείνουμε