Καλάθι αγορών
Το καλάθι σας είναι άδειο

Μηχανές αναζήτησης και ηλεκτρονικοί κατάλογοι



Θεσσαλονίκη 17 Απρ. 2005

Τι είναι οι «μηχανές αναζήτησης»; Πως μπορώ να καταχωρήσω την εταιρία μου στην πρώτη θέση; Τελικά τι κερδίζω από κάτι τέτοιο;

Αυτά είναι μερικά μόνο από τα δεκάδες ερωτήματα που καταγράψαμε σε έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρία μας τα τελευταία τέσσερα (4) χρόνια. Στο άρθρο αυτό θα παρουσιάσουμε τα συμπεράσματα που αφορούν το εμπορικό κομμάτι της έρευνας και όχι τις τεχνικές βελτιστοποίησης καθώς οι τελευταίες μεταβάλλονται συνεχώς.

Τι είναι λοιπόν οι «μηχανές αναζήτησης»; Ας μην αναφερθούμε στην ιστορική αναδρομή γιατί έχει ελάχιστη έως ανύπαρκτη εμπορική σημασία. Σήμερα με τον όρο «μηχανές αναζήτησης» ουσιαστικά θεωρούμε κάποιες λίγες εκατοντάδες ιστοσελίδες με βάσεις δεδομένων που λειτουργούν σαν ηλεκτρονικά ευρετήρια για δισεκατομμύρια άλλες ιστοσελίδες.

Για να καταλάβουμε την τάξη μεγέθους ας πάρουμε για παράδειγμα την μεγαλύτερη «μηχανή αναζήτησης», το Google. Το Google είναι μια τεράστια βάση δεδομένων η οποία βρίσκεται διαμοιρασμένη σε χιλιάδες ηλεκτρονικούς υπολογιστές (servers) ανά την υφήλιο. Δεν θα αναλύσουμε τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος που διαθέτει το Google γιατί όπως είναι κατανοητό κανείς, εκτός από την ίδια την εταιρία, δεν το γνωρίζει απόλυτα. Οι γνώσεις μας περιορίζονται στις ανακοινώσεις του Google. Αυτό που έχει σημασία όμως, είναι το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή, με οποιοδήποτε τρόπο και αν το έχει καταφέρει, το Google έχει καταχωρήσει περίπου 8 δισεκατομμύρια υποσελίδες! (και όχι ιστοσελίδες).

Που μπορεί να αναζητήσει κανείς πληροφορίες και πόσες «μηχανές αναζήτησης» υπάρχουν τελικά; Στην έρευνα που πραγματοποιήσαμε παρατηρήθηκε ότι μεταξύ των Ελλήνων χρηστών το μεγαλύτερο ποσοστό χρησιμοποιεί το Google για τις αναζητήσεις του (~70%). Ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι των αναζητήσεων γίνεται στο Yahoo (~25%) και τέλος, ένα πολύ μικρό σύνολο χρηστών χρησιμοποιεί άλλους δικτυακούς τόπους για τις αναζητήσεις τους (~5%). Η πίτα λοιπόν είναι άνισα κομμένη με την μερίδα του λέοντος στις δύο Αμερικάνικες εταιρίες (Google και Yahoo).

Πως μπορεί κανείς να καταχωρηθεί σε αυτές τις «μηχανές αναζήτησης»; Η καταχώρηση προϋποθέτει την ύπαρξη μιας εταιρικής ιστοσελίδας, της ηλεκτρονικής μακέτας δηλαδή με περιεχόμενο την παρουσίαση της εταιρίας σας και των προϊόντων. Το είδος και ο τρόπος εμφάνισης των πληροφοριών καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης (στατική ιστοσελίδα, δυναμική ιστοσελίδα, ιστοσελίδα με κινούμενα γραφικά flash, κλπ). Ο σωστός προγραμματισμός της ιστοσελίδας και η αδιάλειπτη διαθεσιμότητα της είναι μερικοί ακόμα παράγοντες για την εμφάνιση στις μηχανές. Κάθε καταχώρηση γίνεται μετά από την προσθήκη του υλικού (κείμενα, φωτογραφίες) που θέλουμε να προβάλουμε. Όσο πιο σχετικό είναι το υλικό αυτό με το προς αναζήτηση κείμενο (keyword), τόσο περισσότερες πιθανότητες έχουμε να εμφανιστεί αυτό στις πρώτες θέσεις. Πως θα καταλάβει λοιπόν η μηχανή αναζήτησης ότι η συγκεκριμένη υποσελίδα είναι πολύ σχετική με την αναζήτηση ενός χρήστη; Για αρχή, θα πρέπει να φροντίσουμε έτσι ώστε να αναφέρεται η προς αναζήτηση λέξη αρκετές φορές στο προβεβλημένο κείμενο. Για την καλύτερη απόδοση υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές βελτιστοποίησης.

Η σωστή τοποθέτηση των λέξεων, ο έλεγχος της κατάταξης μας και η προνομιακή κατάταξη (πάνω από τον ανταγωνισμό), αποτελούν μια σειρά από σχεδόν καθημερινές ενέργειες που γίνονται από εξειδικευμένους προγραμματιστές. Η διαδικασία ονομάζεται SEO από τα αρχικά Search Engine Optimization (Βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης) και απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις, χρόνο και τα κατάλληλα τεχνικά μέσα. Είναι λοιπόν μύθος αυτό που λένε πως δεν μπορεί κανείς να προωθήσει ένα site στις πρώτες θέσεις. Με την σωστή φροντίδα και τις κατάλληλες επιλογές μπορεί! Σίγουρα δεν μπορεί να εγγυηθεί 365 ημέρες στις πρώτες θέσεις, αλλά στατιστικά μπορεί να προωθήσει μια ιστοσελίδα στις καλύτερες θέσεις. Κάτι τέτοιο φυσικά απαιτεί πολλές εργατοώρες και έχει το ανάλογο οικονομικό κόστος. Η υπηρεσία SEO αποτελεί ξεχωριστή υπηρεσία προώθησης (συνδρομητική υπηρεσία).

Οι «ηλεκτρονικοί κατάλογοι» είναι και αυτοί με τη σειρά τους ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων που διαφέρουν από τις μηχανές αναζήτησης γιατί για την κατάταξη στους πρώτους υπάρχει ανθρώπινη παρέμβαση. Έτσι ένα λειτουργικό και εργονομικό site κερδίζει πόντους γιατί κάποιος διαχειριστής αποφάσισε πως μεταφέρει περισσότερες πληροφορίες από ένα άλλο για συγκεκριμένες λέξεις. Στις περισσότερες των περιπτώσεων σήμερα λόγω του μεγάλου όγκου των πρωτοεμφανιζόμενων ιστοσελίδων, η καταχώρηση από τους διαχειριστές γίνεται με ημιαυτόματο τρόπο. Έτσι, και εδώ η δημοτικότητα που χτίζεται ημέρα με την ημέρα ανεβάζει την θέση της ιστοσελίδας στην κατάταξη για κάθε λέξη που αναζητήθηκε.

Οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία προώθησης στο internet (e-mail marketing, banner & link exchange, κλπ) μπορεί να βοηθήσει σημαντικά την κατάταξη στις «μηχανές αναζήτησης» και τους «ηλεκτρονικούς καταλόγους», καθώς ανεβάζει την δημοτικότητα της ιστοσελίδας σας. Ένα site που είναι δημοφιλές προσελκύει τις μηχανές αναζήτησης και ελέγχεται πιο συχνά. Οποιαδήποτε προσθήκη – μεταβολή κάνουμε σε ένα τέτοιο site δημοσιοποιείται άμεσα στις μηχανές. Υπάρχει δηλαδή μια σχέση αλληλεξάρτησης στο διαδίκτυο και όλα έχουν λόγο ύπαρξης. Τίποτα δεν είναι τυχαίο και τα πάντα είναι μετρήσιμα. Πρόκειται για την μοναδική προβολή σε μέσο που μπορεί κανείς να δει άμεσα και μετρήσιμα αποτελέσματα!

Ποια είναι τα οφέλη της εμφάνισης στις πρώτες θέσεις μιας «μηχανής αναζήτησης» ή ενός «ηλεκτρονικού καταλόγου»; Μπορεί κάτι τέτοιο να ενισχύσει ουσιαστικά τις πωλήσεις μιας επιχείρησης; Για να απαντήσουμε τα παραπάνω πρέπει να συνυπολογίσουμε και άλλους παράγοντες όπως δημογραφικά, οικονομικά και πολιτισμικά στοιχεία του κοινού στον οποίο απευθυνόμαστε. Έχοντας υπόψη πάντα τον Ελληνικό χώρο, το Ελληνικό αγοραστικό κοινό και τις τάσεις – συνήθειες που αυτό έχει σε σχέση με το Internet, καταγράψαμε τα παρακάτω αποτελέσματα:

  • οι επιχειρήσεις που είχαν ικανοποιητική θέση στις μηχανές και μια αξιοπρεπή ιστοσελίδα, είχαν περισσότερες προτάσεις συνεργασίας από ενδιαφερόμενους από την Ελλάδα και γειτονικά κράτη.
  • ενισχύθηκε η εικόνα της επιχείρησης στο πελατειακό κοινό των επιχειρήσεων.
  • αυξήθηκε γεωμετρικά ο αριθμός των υποψήφιων πελατών ανά μήνα, ιδιαίτερα σε ιστοσελίδες με ενημερωτικό περιεχόμενο και τεχνικές οδηγίες.

Όλα τα παραπάνω φανερώνουν ότι υπάρχει ένα κοινό που κάνει έρευνα αγοράς μέσω internet. Πρόκειται για ένα μεγάλο κοινό (3 στους 10 Έλληνες έχουν πρόσβαση στο internet. Μια αναγωγή με βάση τις ενεργές αγοραστικά ηλικίες ανεβάζει ακόμα περισσότερο αυτό το ποσοστό), με ικανοποιητική οικονομική θέση και υψηλό μορφωτικό επίπεδο (τουλάχιστον απόφοιτοι λυκείου). Αυτό το κοινό στο μεγαλύτερο ποσοστό χρησιμοποιεί τις «μηχανές αναζήτησης» για να εντοπίσει το στόχο του. Η πρώτη επαφή με την ιστοσελίδα είναι καθαρά αναγνωριστική. Σαν μια χαμηλή πτήση πάνω από το αεροδρόμιο. Το αν και κατά πόσο θα προσγειωθεί, θα παρκάρει (χρόνος παραμονής) και θα πάει να ψωνίσει από τα μαγαζιά στο duty free εξαρτάται από το τι είδε από ψηλά και τι ήξερε ότι θα βρει σε αυτά τα μαγαζιά. Σε μια σωστά βελτιστοποιημένη ιστοσελίδα οι «μηχανές αναζήτησης» του λένε τι θα βρει πριν καν φτάσει στην ιστοσελίδα.

Η προνομιακή καταχώρηση και η εμφάνιση στις πρώτες θέσεις παράθεσης των αποτελεσμάτων μιας αναζήτησης είναι λοιπόν εφικτή υπό προϋποθέσεις. Για τα σωστά αποτελέσματα πρέπει να αναθέσετε την φροντίδα της ιστοσελίδας σας σε ειδικούς. Οι πρώτες θέσεις προϋποθέτουν την δυναμική ισορροπία πάνω σε ένα τεντωμένο σχοινί που λέγεται παγκόσμιος ιστός. Για να το πετύχει κανείς πρέπει να το αξίζει και να αντέχει χρονικά τη διάκριση. Κάτι τέτοιο χρειάζεται όνειρα, συνέπεια, πείσμα και επαγγελματισμό. Ακόμα και στο Internet. Εσείς τελικά που θέλετε να βρίσκεται η επιχείρησή σας;

Τολμήστε να ξεχωρίσετε!



Creative Commons License
Μηχανές αναζήτησης και ηλεκτρονικοί κατάλογοι by Nikolaos Patronis is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Greece License.
Based on a work at www.ips.gr.

Print-icon SendToAFriend-icon 



Newsletter list
Ενημερωθείτε για νέες εκδόσεις και για τις νέες λειτουργίες που αναπτύξαμε


Sms list
Ενημερωθείτε άμεσα για τις προσφορές μας

Προτείνουμε