Καλάθι αγορών
Το καλάθι σας είναι άδειο

Internet - Ηλεκτρονικό εμπόριο και Ελληνική πραγματικότητα.



Θεσσαλονίκη 9 Αυγούστου 2011

Τελευταία όλο και πιο συχνά ακούμε όλοι για το «ηλεκτρονικό εμπόριο» και για «ηλεκτρονικά καταστήματα» με προσφορές ή ικανοποιητικά «λογικές» τιμές. Η στροφή έχει γίνει και η τηλεόραση από πολέμιος του διαδικτύου αναγνώρισε επιτέλους το νέο μέσο, έσφιξαν τα χέρια και αποφάσισε πως θα πρέπει στο εξής να συνπορευτούν.

Αυτό και μόνο σαν γεγονός επηρέασε κατά πολύ τη στάση του μέσου Έλληνα επιχειρηματία αφού η προβολή του Internet από τα κραταιά ΜΜΕ λειτούργησε θετικά ενάντια στην «Τεχνοφοβία» του. Με την αποδοχή του Internet από την τηλεόραση και την επίδειξη της δύναμης που αυτό έχει ώστε να συγκεντρώνει μερικές χιλιάδες στο Σύνταγμα, το διαδίκτυο ήρθε για να μείνει στην Ελληνική αγορά και ασφαλώς έγινε αμέσως και το αντικείμενο του πόθου κάθε «ανήσυχου» διαφημιστή και επαγγελματία. Τώρα όλοι συνωστίζονται σε προφίλ, ομάδες, ή σελίδες των Social Media για να «πειραματιστούν» με το νέο μέσο.

Είναι κάθε δικτυακή προβολή καλή και που μπορεί κανείς να απευθυνθεί για να μπει σωστά σε αυτό το χώρο; Η IPS ασχολείται με την προβολή στο διαδίκτυο από το 1999, έχοντας έως σήμερα εκατοντάδες επιχειρήσεις στο ενεργό πελατολόγιο της. Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε συζητήσει με χιλιάδες Ελληνικές εταιρίες το ζήτημα «ηλεκτρονική προβολή» και «ηλεκτρονικό κατάστημα» και έχουμε καταγράψει διαχρονικά τις αναστολές αλλά και τις απαιτήσεις κάθε κλάδου ή επαγγελματικής κατηγορίας.

Σήμερα στο Ελληνικό Internet τα πράγματα έχουν ως εξής:

  • Το Google είναι ο απόλυτος κυρίαρχος των μηχανών αναζήτησης με το Bing όμως να ανέρχεται. Στο Google αναζητούν όλοι καθημερινά πληροφορίες, προϊόντα και υπηρεσίες. Η επιτυχία μιας καλής κατάταξης εκεί (1η σελίδα) σημαίνει αυτόματα και αύξηση της αναγνωσιμότητας του δικτυακού τόπου της επιχείρισης και συνεπώς και αύξηση της πιθανότητας πώλησης.

    Όλοι θέλουν την πρώτη θέση στο Google με θέρμη, πάθος και ύφος «λες και τους την χρωστάει ο Θεός». Αν η σύγχρονη επιχείρηση δεν ακούει (είτε λόγω αντίληψης είτε λόγω φυσικής φθοράς) και δεν θέλει να γνωρίσει το πως παίζεται το παιχνίδι, τότε αργά ή γρήγορα θα δώσει την θέση της σε κάποιον άλλο ανταγωνιστή της περιοχής. Η κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης είναι ένα σοβαρό παιχνίδι και για να ακριβολογούμε πρόκειται για ένα παιχνίδι με τις λέξεις (τα κείμενα του website) που η επιτυχία σε αυτό είναι εφικτή υπό προϋποθέσεις. Η καθοδήγηση ενός ειδικού και η γνώση των τεχνικών βελτιστοποίησης (SEO) βοηθούν πάντα, εξοικονομείται πολύτιμος χρόνος και τα αποτελέσματα είναι θεαματικά.

  • Το Facebook από την άλλη, από σελίδα γνωριμιών έγινε αυτό που απέτυχαν να γίνουν όλοι οι ηλεκτρονικοί κατάλογοι του παρελθόντος (dmoz, yahoo, και χιλιάδες άλλοι τοπικοί), ένας τόπος στον οποίο είναι όλοι καταχωρημένοι και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Με τα «μηνύματα», τα «likes», τα «σκουντήματα» και όλα αυτά τα απλοϊκά και εφηβικά τερτίπια το Facebook κατάφερε να πείσει ενώ παράλληλα «φακέλωσε» και συνεχίζει να φακελώνει κάθε ζωντανό οργανισμό. Η χρησιμότητα και η προσπάθεια εκμετάλλευσης αυτής της πληροφορίας από τον εμπορικό κόσμο ήταν αναμενόμενη και ειδικά από όλους όσους λόγω κρίσης θέλουν πρώτα να δοκιμάσουν και μετά να επενδύσουν στο μέσο που λέγεται Internet.

    Ναι, το Facebook είναι καλό για το εμπόριο! Είναι ένα ακόμα σημείο αναφοράς, μια ηλεκτρονική βιτρίνα σε καλό πόστο και ασφαλώς είναι χρήσιμο να υπάρχει για κάθε επιχείρηση ή ελεύθερο επαγγελματία. Το Facebook δεν είναι μόνο για τους μικρούς, ακόμα και πολυεθνικοί κολοσσοί με προϋπολογισμούς κρατών έχουν τη δικιά τους σελίδα εκεί. Και όταν λέμε σελίδα του Facebook δεν εννοούμε ιστοσελίδα ή ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό κατάστημα. Το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ο τελικός προορισμός, η σελίδα στο Facebook είναι απλά μια ηλεκτρονική μπροσούρα που μοιράζουμε.

  • Το Twitter που και αυτό ζητάει μερίδιο από την πίτα της επιτυχίας, πιο απλοϊκό και με λιγότερες δυνατότητες που όμως διατηρεί το κοινό του. Για στιγμιαία ενημέρωση και ακαριαία διασπορά ειδήσεων το Twitter προτιμάται κυρίως από τα «intellectual στελέχη» των παραδοσιακών ΜΜΕ.

    Φανταστείτε να μπορείτε να διασπείρετε νέα για την εταιρία σας, προσφορές και νέες παραλαβές σε ένα κοινό που σας «ακολουθεί». Το Twitter είναι κάτι σαν το γραφείο τύπου της εταιρίας σας και είναι δωρεάν. Γι' αυτό και πρέπει η εταιρία να έχει υπόσταση κάπου αλλού, σε μια δυναμική ιστοσελίδα ή ηλεκτρονικό κατάστημα, όπου κάθε πληροφορία θα αναλύεται εκτενέστερα ενώ στο Twitter θα υπάρχει μόνο η παραπομπή (link) προς ενημέρωση.

Ποια είναι η υγιής σχέση όμως που μπορεί να αναπτυχθεί ανάμεσα σε μια μικρομεσαία επιχείριση και στο διαδίκτυο; Μπορεί ένα «ηλεκτρονικό κατάστημα» να βοηθήσει οικονομικά ή είναι ασύμφορο το εγχείρημα;

Σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι αναγκαία για όλους η στροφή στο διαδίκτυο. Και αυτό γιατί:

  • ένα ηλεκτρονικό κατάστημα λιανικής απευθύνεται σε περισσότερο κόσμο, λειτουργεί όλες τις ώρες και απαιτεί συντριπτικά λιγότερο χρόνο ενασχόλησης απ' ότι ένα συμβατικό κατάστημα.

  • ενισχύει τη ρευστότητα μιας εταιρίας καθώς όλες οι συναλλαγές γίνονται «τις μετρητοίς», με αντικαταβολή, δόσεις πιστωτικής κάρτας ή κάποιου άλλου «ενδιάμεσου» όπως το Paypal. Στο Internet δεν υπάρχει διαπραγμάτευση αλλά σύγκριση τιμών. Κερδίζει πάντα αυτός που πείθει τον πελάτη του ότι το προϊόν αξίζει περισσότερο από τα χρήματα που αυτός δίνει.

  • χρειάζεται μόνο το 2-3% της δαπάνης κατασκευής ενός συμβατικού καταστήματος κάνοντας συνήθως απόσβεση κόστους τον πρώτο χρόνο λειτουργίας. Με τιμές από χίλια (1000 €) έως πολλές χιλιάδες Ευρώ το ηλεκτρονικό κατάστημα μεγαλώνει ανάλογα με τις απαιτήσεις κάθε επιχείρησης.

  • είναι η πλέον συμφέρουσα προβολή αφού το κόστος διατήρησης είναι μηδαμινό μπροστά στο γενικότερο όφελος. Ενδεικτικά ένα Eshop που αποφέρει τζίρο 100.000 € / έτος μπορεί να έχει κόστος ετήσιας φιλοξενίας τα 400€ / έτος. Η συγκεκριμένη σχέση κόστους / απόδοσης δεν είναι σταθερή, σε κάθε περίπτωση όμως το κόστος είναι συντριπτικά χαμηλότερο του κέρδους.

  • ενισχύει την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού απέναντι στην εταιρία, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της. Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ταυτόχρονα και διαδραστικός δικτυακός τόπος που δίνει μια σειρά από δυνατότητες στους πελάτες της επιχείρησης.

  • εξοικονομείται πολύτιμος χρόνος με μια αναλυτική παρουσίαση και με την λειτουργία του δικτυακού τόπου σαν εργαλείο επικοινωνίας, μειώνοντας έτσι το λειτουργικό κόστος της εταιρίας. Αυτοματοποιώντας τις διεργασίες και τον τρόπο επικοινωνίας με πελάτες και συνεργάτες, το ηλεκτρονικό κατάστημα συνεισφέρει από την πρώτη στιγμή.

Και αν τελικά υπάρχει κάποιος που έχει ηλεκτρονικό κατάστημα αλλά αυτό δεν αποδίδει; Τι και ποιος φταίει σε αυτή την περίπτωση; Πριν δαιμονοποιήσει κανείς όλους τους άλλους προτείνουμε να αναλογιστεί πρώτα το δικό του μερίδιο ευθύνης και μετά να θέσει νέους στόχους και προτεραιότητες. Γιατί είναι εξαιρετικά εύκολο να «φταίνε όλοι οι άλλοι» αλλά σοφότερο να εντοπίσει κανείς τα λάθη του και να βελτιωθεί.

Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν αποδίδει όταν:

  • όλη η παρουσίαση εστιάζει στον εντυπωσιασμό του αναγνώστη και όχι στην πληροφορία και στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης του. Ξεπερασμένα κινούμενα γραφικά και περιβάλλον που προκαλεί σύγχυση και δυσκολία στον εντοπισμό της πληροφορίας πρέπει να αποφεύγονται. Ένα τέτοιο Eshop πιθανόν να προέκυψε έτσι μετά από ισχυρή απαίτηση και πίεση των ιδιοκτητών του ή λόγω έλλειψης γνώσης βασικών αρχών του σύγχρονου marketing από τον κατασκευαστή. Και εδώ η ευθύνη της κατασκευάστριας εταιρίας σταματά εφόσον έχει ενημερώσει πως είναι αντίθετη με τις απαιτήσεις του εντολέα της. Δεν κάνουμε λοιπόν ένα Eshop για να εντυπωσιάσουμε τους φίλους μας ή τους ανταγωνιστές. Κάνουμε ένα Eshop με σκοπό το κέρδος και την ενίσχυση των σχέσεων με τους πελάτες μας.

  • το περιεχόμενο που προβάλλεται (μενού, κείμενα, φωτογραφίες, κλπ) δεν έχουν λογική και τάξη. Μια παρουσίαση στο διαδίκτυο υπόκειται στους ίδιους κανόνες κοινής λογικής που εφαρμόζεται και σε κάθε άλλη μορφή εμπορικής δραστηριότητας. Αν το κατάστημα σας είναι ή φαίνεται σεισμόπληκτο τότε ελάχιστοι θα μπουν μέσα. Η αισθητική και η ευταξία των περιεχομένων μαζί με την πληθώρα της πληροφορίας είναι από τα βασικά στοιχεία που πρέπει να προσέξει κανείς σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Συνεπώς η ανάθεση της συγγραφής κειμένων σε ειδικούς ή της δημιουργίας του εταιρικού προφίλ της εταιρίας είναι εξαιρετικά σοβαρή υπόθεση.

  • τα προϊόντα του δείχνουν ή είναι ξεπερασμένα. Αυτό συμβαίνει είτε γιατί υπάρχουν καλύτερα σε ανταγωνιστές, είτε γιατί κανένας δεν τα άλλαξε τα τελευταία δύο (2) χρόνια, είτε γιατί κανένας δεν φρόντισε να πει περισσότερα γι' αυτά αλλά τα «πέταξε» στο Eshop με μια ξερή περιγραφή (τις περισσότερες φορές αυτήν που είχε το τιμολόγιο αγοράς του προμηθευτή). Αυτό δεν είναι Eshop γιατί δεν προσελκύει αλλά απωθεί πελάτες. Οι πελάτες λιανικής ειδικότερα, δεν έχουν κάποια προηγούμενη σχέση ή «υποχρέωση» προς την εταιρία. Το να πετάμε ένα ξερό τιμοκατάλογο στο Internet δεν σημαίνει ότι πραγματοποιούμε κάποιου είδους απομακρυσμένη πώληση.

  • οι τιμές είναι εκτός του εύρους που επιθυμούν οι πελάτες. Συχνά ένα Eshop δεν αποδίδει γιατί κυριαρχεί η λογική «να βάλω ακριβότερες τιμές μην μάθει ο ανταγωνιστής πόσο πουλάω στο κατάστημα». Με αυτό τον τρόπο το Eshop παύει αυτόματα να είναι σημείο πώλησης και γίνεται τρόπος παραπλάνησης. Αντίθετα το Eshop πρέπει να έχει φθηνότερες τιμές από το συμβατικό κατάστημα ή κίνητρα που προσελκύουν κόσμο. Πολλά πετυχημένα Eshop διατηρούν μόνιμη πολιτική εκπτώσεων στηρίζοντας και δικαιολογώντας αυτήν την απόφαση τους λέγοντας πως έχουν λιγότερο λειτουργικό κόστος στο ηλεκτρονικό κατάστημα.

  • δεν ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό. Όταν όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα του χώρου προσφέρουν τα ίδια τότε πρέπει να προσπαθήσει κανείς περισσότερο εφευρίσκοντας νέες παροχές και λειτουργίες για το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Οποιαδήποτε ανάλογη προσπάθεια πρέπει να γίνει το moto της εταιρίας στο διαδίκτυο αρκεί αυτή η διαφορετικότητα να εκπλήσσει ευχάριστα τους πελάτες του ηλεκτρονικού καταστήματος.

Επενδύοντας στο ηλεκτρονικό εμπόριο ουσιαστικά ανανεώνετε την επιχείριση σας δίνοντας της πνοή και ώθηση να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς. Στην IPS φροντίζουμε από την πρώτη στιγμή να γίνει αυτό με τις καλύτερες προϋποθέσεις και προοπτική. Γνωρίστε τη φιλοσοφία, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας καλώντας στο 2310 300326 ή συμπληρώνοντας την φόρμα επικοινωνίας μας. Θα χαρούμε να συζητήσουμε τις ανάγκες τις δικής σας επιχείρισης.

 

Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο Internet - Ηλεκτρονικό εμπόριο και Ελληνική πραγματικότητα από τον δημιουργό Νικόλαος Πατρώνης διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα .

Visit Nikolaos Patronis Google+ profile



Print-icon SendToAFriend-icon 



Newsletter list
Ενημερωθείτε για νέες εκδόσεις και για τις νέες λειτουργίες που αναπτύξαμε


Sms list
Ενημερωθείτε άμεσα για τις προσφορές μας

Προτείνουμε